Se advierte al usuario del uso de cookies propias y de terceros de personalización y de análisis al navegar por esta página web para mejorar nuestros servicios y recopilar información estrictamente estadística de la navegación en nuestro sitio web. Si continúa navegando, consideramos que acepta su uso. Puede cambiar su configuración u obtener más información.

cerrar

Bancaixa presenta a Santander el cicle de concerts “Retaule de Nadal”

El concert nadalenc de Bancaixa, Retaule de Nadal, arriba per primera vegada a la ciutat de Santander i ho fa amb un cicle de concerts de la mà de diferents agrupacions musicals que mantenen una estreta relació amb la ciutat.

El Cicle de Concerts Bancaixa Retaule de Nadal està compost per cinc audicions que se celebraran entre el 13 de desembre i el 3 de gener. Cadascuna tindrà lloc en una església de la ciutat. Els diferents repertoris comparteixen l’esperit nadalenc propi d’estes dates.

Bancaixa organitza el Retaule de Nadal des de 1972. Estos concerts han adquirit una gran arrelament i s’han convertit en una iniciativa bandera de l’Obra Social de l’Entitat. El 2002 es va programar per primera vegada fora de la Comunitat Valenciana, i progressivament, l’activitat ha anat estenent-se fins cobrir la pràctica totalitat del territori nacional. El 2008 ciutats com Saragossa, Palma, Lleida, Múrcia, Barcelona o Madrid albergaran el tradicional concert de nadal de Bancaixa.

13 de desembre | Coral Tierra Verde. Concert Violoncel. Església de San Pablo, 20.45h.

La Coral Tierra Verde, de Santander, dirigida per José Ramón Rioz, comença el seu periple musical al novembre de 1989. La seua denominació Tierra Verde, rememora el profund sentir càntabre en referència a un dels més insignes escriptors de Cantàbria, Manuel Llano.

El seu repertori està format per obres de la polifonia clàssica i popular. Ubicada a La Albericia, compta entre els seus objectius prioritaris, a banda de la mera realització personal en el món coral, dinamitzar la vida social-cultural de l’entorn.

A més dels concerts celebrats en diferents localitats de la regió, cal destacar la participació en diferents festivals com el VII Otoño Musical Castreño; Dia Coral de Cantabria, al Palacio de Festivales de Santander; VI Semana Cultural de Pámanes; Jornades Musicals Portus Blendum de Suances i Colegiata de Lerma i Santo Domingo de Silos.

19 de desembre | Banda Municipal de Música de Santander. Església de San Francisco, 20.00h.

La Banda Municipal de Música de Santander va ser creada per L’Excm. Ajuntament de Santander, l’octubre de 1881. L‘Ajuntament de Santander va fer un esforç important per aconseguir una Banda de Música digna i pròpia d’una ciutat moderna. En un principi es va establir només la plaça de director com a músic professional, mentre que els altres membres tenien els seus propis mitjans de vida al marge de la música.

Tots els directors que van tindre el càrrec van promoure iniciatives per revitalitzar la vida musical de Santander, es van implicar en moltes activitats musicals, col·laborant en nombrosos esdeveniments, creant agrupacions musicals (cors, orquestres), organitzant certàmens, participant en concursos regionals i nacionals, etc. A més van ser destacables les seues composicions; obres compostes per al públic de Santander prenent els temes de les melodies i els ritmes en la majoria dels casos de les cançons populars càntabres.

Els directors que van prendre la batuta de la Banda municipal durant el segle XIX van ser: Inocencio Haedo Fernández, de 1881 a 1892; Antonio Santamaría del Chorro, de 1892 a 1894; José Garay Retana, de 1894 a 1895; Carlos Pintado Argüelles, de 1895 a 1897; Carlos Emilio Zapata, de 1897 a 1898 i Ildefonso Moreno Carrillo de 1898 a 1907.

Amb l’arribada del segle XX, la Banda Municipal comença la seua època daurada. Després de Moreno Carrillo, el succeeixen els directors José Garay Retana, de 1907 a 1908; Pedro Espinosa de los Monteros, de 1908 a 1912, Mario Bretón (fill de Tomás Bretón), de 1912 a 1921; Ramón Sáez de Adana, de 1921 a 1951; Esteban Vélez Camarero de 1951 a 1979; Manuel López Fernández, del 1979 al 2003; i Vicente Fernández García des de gener de 2007.

Este període d’esplendor musical va ser possible gràcies als esforços econòmics que va realitzar l’Ajuntament de Santander, a partir de 1963, any en què va regular el treball dels professionals de la música; açò suposava una despesa econòmica que pocs Ajuntaments podien assumir.

Des dels seus inicis la Banda Municipal de Santander ha exercit un important paper dins de la vida cultural i musical de la ciutat. Els seus directors sempre van treballar perquè la música arribara a tots els santanderins i especialment als més joves.

En l’actualitat, la Banda municipal està composta de 40 professors i basa la seua programació anual atenent diversos tipus d’activitats: els cicles d’hivern, primavera i estiu que se celebren en Caja Cantabria, Plaça Porticada i jardins del Paseo de Pereda, respectivament; els concerts extraordinaris, els concerts didàctics per a escolars i la participació en alguns actes d’especial rellevància. El conjunt d’actuacions de la Banda Municipal denota una important i activa participació en la vida social, musical i cultural de Santander i Cantàbria.

20 de desembre | Coral Salve, de Laredo. Catedral, 20.45h.

CORAL SALVE, DE LAREDO

La Coral Salve, de Laredo va fer la seua presentació el 1975, sent-ne el fundador José Luis Ocejo. Va nàixer de la necessitat de rescatar i difondre el llegat musical de Laredo i el seu entorn, que hui en dia, trenta anys més tard, ha portat per tot el món i ha donat a conèixer per mitjà dels seus concerts i gravacions.

En el seu constant desig d’evolució, la Coral Salve, de Laredo ha anat també ampliant el seu repertori, amb referències concretes a la música tradicional espanyola, havaneres, a la poesia i la música, i a la polifonia religiosa en els seus vessants clàssics i populars, amb obres com la Missa de la Coronació, de Mozart, Te Deum, de Bizet, Gloria, de Vivaldi, Missa de Santa Cecília i Missa Solemne Breu, de Gounod, Theresienmesse, de Haydn, El Diluvi, de Saint-Saëns, o la Misa Criolla, d’Ariel Ramírez, Misa Popular Cántabra, de Nobel Sámano, o la Misa Flamenca, d’Enrique Morente.

Sense oblidar les seues arrels populars, la Coral ha rescatat també diverses sarsueles costumistes de Laredo, com La Galerna i La Costurerita, dels autors locals Alfonso Ruiz i Ángel Gutiérrez. Dins de la 54 edició del Festival Internacional de Santander va acompanyar el baix Roberto Scandiuzzi i l’Orquestra del Teatro Regio de Torí amb un programa íntegrament dedicat a Verdi i Mussorgsky.

Ha estat invitada per nombrosos festivals europeus, i hi ha actuat en països com Alemanya, Argentina, Àustria, Cuba, Eslovènia, França, Filipines, Hongria, Itàlia, Irlanda, Mèxic, Noruega, Portugal, República Txeca, Eslovàquia, Estats Units i el Vaticà.

Posseeix una àmplia discografia i està en possessió de diversos premis i distincions.

27 de desembre | Coral ASCASAM. Església de les Saleses, 20.45h.

La Coral Polifónica ASCASAM, de Santander, vinculada a l’ASOCIACIÓN ASCASAM, (Asociación Cántabra Pro Salud Mental), va ser fundada el 1999 pel Sr. Plácido García.

La Coral ajuda i serveix de teràpia als familiars i cuidadors de malalts mentals que troben un alleugeriment en el seu quefer diari mitjançant la pràctica del cant. Amb l’amistat i l’entusiasme inicial es consolida l’Asociación Coral ASCASAM com a entitat amb representació jurídica pròpia. Compleix un doble objectiu: d’una banda, el gaudi del cant i alhora “aparca” l’angoixa i la problemàtica diària, servint de teràpia i relax.

La Coral Polifónica Asociación Cántabra Pro Salud Mental (ASCASAM) és pionera en este tipus d’activitat dins de les Associacions de malalts mentals i familiars que hi ha en tot Espanya, encara que posteriorment s’han creat altres Corals en Associacions germanes. La Coral està composta per pares, familiars i simpatitzants, socis col·laboradors d’ASCASAM.

En estos moments, la Coral compta amb 28 coralistes distribuïts en quatre veus polifòniques. L’actual Director, Raúl Suárez García, compta amb un excel·lent “currículum”, a pesar de la seua joventut.

En el repertori, la Coral Polifónica ASCASAM compta amb obres de M. Frank, J.M. Hayden, Mendelsshon, Franz Schubert, obres de música sacra i música popular de distintes regions, a més d’anònims del segle XV, nadales, havaneres, etc.

Ha actuat en festes patronals d’uns quants Ajuntaments de Cantàbria (El Astillero, Sta. Cruz de Bezana, Sta. Mª de Cayón, etc.); en actes religiosos (bodes, funerals, etc.), amb motiu de l’Any Sant Lebaniego, i en actes d’altres Associacions afins com l’ONZE, Padre Menni, CAMP, CERMI, i per descomptat, en actes programats per l’Associació a Santander, Reinosa i Colindres. Així mateix, ha actuat en les Associacions afins de Conca, Segòvia, Salamanca, Valladolid, Sant Sebastià, i en les Jornadas Nacionales de FEAFES.

3 de gener | Soprano María del Mar Fernández Doval i Manuel Vilas, arpa doble. Església Carmelites, 20.45h

Mª del Mar Fernández Doval naix a Santander i inicia la seua formació a la seua ciutat natal. Posteriorment, estudia al Lemmens Institute de Lovaina (Bèlgica) i amb Vicente Encabo, a l’Escuela Superior de Canto de Madrid, on acaba els seus estudis amb les més altes qualificacions.

Especialitzada en música antiga ha col·laborat amb agrupacions com Al Ayre Español, Zarabanda, S.E.M.A., Parnaso Español, The Extempore String Ensemble, La Tirana Española, etc… junt amb els més reputats solistes, i directors com Christophe Coin i Eduardo López Banzo, Alicia Lázaro o Andrew Lawrence-King…

Al llarg de la seua carrera ha intervingut com a solista en els principals fòrums musicals del país, com ara els Festivales Internacionales de Santander i Granada, Auditorio Nacional, a Madrid, la Semana de Música Religiosa de Conca, el Festival de Otoño de Madrid…etc…; i europeus, com el Wigmore Hall, de Londres o el Festival de Música Antiga d’Utrecht (Holanda). També ha realitzat gires per Itàlia, Mèxic i Brasil.

Entre les intervencions escèniques destaca la seua participació en sarsueles barroques de Juan Hidalgo, José de Nebra, i Antonio Líteres, com primers en papers d’òperes de Purcell, Pergolesi, Mozart, Rossini, etc.

El seu treball s’ha plasmat igualment en la gravació de nombrosos Cds sobre la música espanyola del Segle d’Or: La música española en el Siglo de Oro, amb Extempore String Ensemble ( segell Hyperion), La polifonia religiosa, de Juan García de Salazar (Caja Zamora), Arded, corazón, arded, dedicat als tons humans del segle XVII (Fundación V Centenario del Tratado de Tordesillas) i les sarsueles barroques Viento es la dicha de Amor (Auvidis) i La púrpura de la rosa, (Deutsche Harmonia Mundi). A més, és professora titular de cant al conservatori Jesús de Monasterio, de Santander.

Els concerts són d’entrada gratuïta, encara que amb aforament limitat a la capacitat de l’església. Els periodistes que ho desitgen estan invitats a assistir-hi.

Mapa web | Política de cookies

© Bancaja, 2006 - 2012. Todos los derechos reservados.